Veelgestelde vragen
Aanmelding
Op de homepagina kunt u naar de knop ‘aanmelden’. U kunt het contactformulier online invullen. Daarna nemen wij contact met u op.
Beleid
Scholen registreren in het leerlingvolgsysteem (Parnassys) gegevens over de kinderen. Deze registratie is van belang om de vorderingen en ontwikkeling van het kind op cognitief en sociaal-emotioneel gebied te volgen en waar nodig bij te sturen. Parnassys is een belangrijk instrument om de kerntaak van de school te kunnen uitvoeren.
De registratie kan ook privacygevoelige informatie bevatten, soms betrekking hebbend op het privéleven van de kinderen en het gezin. Deze registratiegegevens vallen onder de bescherming van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Als ouder heeft u het recht om op verzoek inzage te krijgen in deze gegevens.
De school is wettelijk verplicht bij vertrek van een leerling naar een nieuwe school een onderwijskundig rapport op te stellen en dit op te sturen naar de nieuwe school. De ouders ontvangen hiervan een afschrift (art. 42 Wet op het Primair Onderwijs).
Alle registratiegegevens zijn beveiligd tegen inzage door onbevoegden. Er is een geheimhoudingsplicht voor het bestuur, de directie en leerkrachten.
Wanneer u bezwaar hebt tegen het maken en (online) verspreiden van foto’s van uw kind en/of het verspreiden van uw adresgegevens via de adressenlijst van de klas, kunt u dit aan het begin van het schooljaar aangeven.
Wij streven ernaar om de groepen niet groter te maken dan 30 leerlingen
Wij streven ernaar zo hygiënisch mogelijk te zijn op school. De leerlingen hebben hier ook grotendeels zelf verantwoordelijkheid voor en worden hier ook op aangesproken als dit nodig is.
Iedere maand worden de leerlingen gecontroleerd op luizen. Dit gebeurt per klas door ‘luizenpluismoeders’. De hoofdluiscoördinator neemt contact op met de ouders als er bij een kind luizen of neten worden gevonden.
In principe mogen de leerlingen geen mobiele telefoons gebruiken in de klas. De telefoons blijven op de gang in de tas/jas of worden ingeleverd bij de leerkracht. Pas na schooltijd mogen de leerlingen hun telefoon terug/gebruiken. Soms mogen de leerlingen hun telefoon gebruiken bij bepaalde opdrachten in de klas. Dit wordt dan nadrukkelijk door de leerkracht benoemd.
Van kinderen wordt verwacht dat ze zindelijk zijn voor ze naar school komen. Soms kan er een medische oorzaak zijn waardoor dat niet zo is. Over alle kinderen die nog niet zindelijk zijn wordt met ouders gesproken hoe dat op te lossen is. Leerkrachten kunnen naast de groep een dergelijke zorgtaak niet vervullen. Ook hebben we geen geschikte ruimte om een kind goed te wassen en verschonen.
Wanneer een kind incidenteel een ongelukje heeft, proberen we dat als team samen op te vangen als de leerkracht dit niet kan op dat moment. Bijvoorbeeld door een ambulant persoon of stagiaire te vragen de groep of de leerling te begeleiden. Het is wenselijk dat de leerkracht hierbij hulp inschakelt, zodat het programma in de groep zo min mogelijk verstoord wordt en er voldoende toezicht blijft. Wanneer er sprake is van een structureel probleem, d.w.z. meerdere keren per dag of per week problemen met zindelijk zijn, dan worden personen uit het gezin of rondom het gezin van het kind ingeschakeld. Zij kunnen het kind op school komen verschonen of meenemen naar huis. Aan ouders wordt gevraagd de telefoonnummers door te geven van beschikbare personen op een bepaalde dag. Daarnaast is het dagelijks meegeven van een verschoning in deze situatie belangrijk.
Graag willen we ouders/verzorgers verzoeken zich aan de volgende regel te houden:
- De leerlingen van groep 1 t/m 4 kunnen door de ouders naar de klas gebracht worden. Wij verzoeken deze ouders niet onnodig in de school te blijven, i.v.m. de gewenste doorstroming en het werken van leerlingen op de gangen. De ouders van de leerlingen in groep 1-2 mogen mee de klas in. In groep 3 vragen we u afscheid te nemen bij de deur van de groep. De leerlingen kunnen dan rustig starten met de inloop en andere opdrachten.
- Leerlingen gaan vanaf groep 5 zelfstandig naar binnen in de klas.
- Uiteraard kunnen kinderen die jarig zijn en gaan trakteren wel door de ouder(s) naar de klas begeleid worden.
Voor een korte vraag of mededeling kunt natuurlijk bij de leerkracht terecht. Wanneer er behoefte is aan een langer overleg met de groepsleerkracht, dan is een afspraak na schooltijd altijd mogelijk.
Om de leerlingen goed te kunnen volgen, houden wij van iedere leerling een digitaal dossier bij. Hierin staan gegevens over het gezin, afspraken met ouders/verzorgers, eventuele handelingsplannen (werkwijze voor een speciale aanpak), observaties, toetsgegevens (niet-methodetoetsen van CITO en methodetoetsen) en rapportagegegevens. Ook worden hierin de verslagen van eventuele besprekingen en onderzoeken bewaard. Door het goed bijhouden van de ontwikkelingen van de leerlingen in een leerlingvolgsysteem kunnen wij de vorderingen van een kind vanaf zijn/haar kleuterperiode tot aan groep 8 goed volgen en eventueel bijsturen. Dit leerlingdossier is voor de ouders/verzorgers van de leerling ter inzage. Ook hebben ouders/verzorgers recht op een afschrift van een onderwijskundig rapport in geval de leerling de school verlaat. De leerlingadministratie wordt vijf jaar na het verlaten van de school vernietigd (een onderwijskundig rapport en een psychologisch onderzoek worden 2 jaar na het verlaten van de school vernietigd).
Jaarlijks stelt de Algemene Ledenvergadering een vrijwillige bijdrage vast. In het schooljaar 2020-2021 bedraagt de vrijwillige bijdrage € 50,00 per kind. In dit bedrag zijn alle kosten voor de diverse activiteiten inbegrepen: dus ook het schoolreisje van groep 1 t/m 7.
Komt een leerling na 1 januari van het lopende schooljaar op school, dan wordt slechts de helft van dit bedrag in rekening gebracht. Het betalen via de machtiging heeft uiteraard onze sterke voorkeur. Het kost de penningmeester op die manier minder tijd! Formulieren hiervoor zijn te verkrijgen bij de directie. De Medezeggenschapsraad heeft bovenstaande bijdrage goedgekeurd.
De kampbijdrage voor groep 8 bedraagt € 65,00. Dit bedrag wordt via de afgegeven machtiging in maart geïnd of kunt u overmaken op onderstaand rekeningnummer.
Gironummer Oudervereniging Lucas: NL 98 INGB 000 4076912 o.v.v. naam kind en geboortedatum.
De Oudervereniging Lucas is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in het verenigingsregister. De Oudervereniging is via de mail te bereiken: ov@lucasbatau.nl.
De ouder(s), verzorger(s) van onze leerlingen zijn verenigd in een Oudervereniging (kortweg OV) Het bestuur van de OV wordt gekozen door de leden van de vereniging, dus door de ouders/verzorgers. De Oudervereniging Lucas vergadert regelmatig met een afvaardiging van het team over de meest uiteenlopende zaken. Deze vergaderingen zijn openbaar.
De OV assisteert bij allerlei feesten, zoals Sinterklaas, Kerst, carnaval, het jaarfeest van de kleuters enz. Het jaarlijkse schoolreisje en de kampdagen worden mede door de OV gefinancierd. Tevens draagt de OV bij in de kosten van de sportdagen.
Op de website van onze stichting Trinamiek kun je verschillende regelingen vinden. Onder andere de afspraken rondom het gebruik van digitaal beeldmateriaal, regels rondom de schorsing van een leerling en de klachtenregeling: https://trinamiek.nl/over-trinamiek/regelingen/
Lucas Batau is een rookvrije school. Dat betekent dat er nooit in de school mag worden gerookt. Ook het schoolplein is een rookvrije zone. Wij willen op deze manier een positieve bijdrage leveren aan het welbevinden van de kinderen en volwassenen.
Een leerling die handelt in strijd met de schoolregels en algemeen geldende normen kan worden geschorst of verwijderd van school. Hiervoor geldt een speciale procedure die u vindt op de website van Trinamiek (www.trinamiek.nl/schorsingenverwijdering).
Indien er een aanleiding is om schorsing of verwijdering te overwegen neemt de schoolleiding contact op met de ouders. Een besluit tot schorsing of verwijdering wordt genomen door het bestuur van Trinamiek. Het besluit wordt schriftelijk aan de ouders meegedeeld, waarna ouders binnen zes weken bezwaar kunnen indienen.
Vanaf groep 3 bewaren kinderen hun eigen potlood en pen in hun etui. Van school ontvangen de kinderen een potlood en een gum. Alle extra materialen die kinderen van thuis meenemen, moeten gemakkelijk in één etui passen.
Vanaf groep 4 (vanaf de herfstvakantie) schrijven de leerlingen met een vulpen. Deze krijgen zij van school. De vullingen die de vulpen nodig heeft, krijgen de leerlingen ook van school. Als de vulpen verloren is of door oneigenlijk gebruik kapot is gegaan, kunnen de kinderen tegen kostprijs een nieuwe pen aanschaffen op school. Ouders kunnen ook buiten school een pen aanschaffen, zolang de pen maar dezelfde kenmerken heeft.
Voor de digitale communicatie tussen ouders en school maakt Lucas Batau gebruik van SchouderCom, een besloten online ouderportaal. SchouderCom werkt via een app op de smartphone, maar ook via een website op de computer. Alle digitale school-oudercommunicatie staat hierin overzichtelijk bij elkaar, zodat informatie snel en eenvoudig te vinden is.
In dit systeem kun je meegenieten van de gebeurtenissen op school door blogs met foto’s die we zullen plaatsen (dit mag niet meer openbaar wegens de nieuwe wet op de privacy). Ook kun je in SchouderCom de digitale agenda van de groepen zien, ziekmeldingen doen en contact opnemen met de leerkracht.
De school staat niet afwijzend tegenover sponsoring mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Deze zijn te vinden in het beleid Sponsoring van de stichting. Wilt u sponsoren? Neem gerust contact op met de directie.
Wij vinden het belangrijk dat u als ouder betrokken bent bij het onderwijs. Een goed contact met u is van groot belang. Wij informeren u daarom schriftelijk en mondeling over alle belangrijke gebeurtenissen op school. Wij stellen het zeer op prijs, wanneer u ons van relevante en belangrijke gebeurtenissen thuis op de hoogte houdt. Een goede en vertrouwensvolle samenwerking zal uw kind ten goede komen.
Sinds schooljaar 2018-2019 hebben wij het keurmerk van ouderbetrokkenheid 3.0.
Regelmatig doen we een beroep op ouders om te komen helpen. Zoals al eerder in deze gids werd vermeld, zijn er leesouders en ouders die helpen tijdens het computeren. Ook tijdens de projectweken is hulp van ouders belangrijk. Uiteraard zijn er ook buitenschoolse activiteiten, zoals sportdagen, excursies en schoolreisje of schoolfeest, waarbij we hulp nodig hebben. Gelukkig zijn veel mensen bereid om die hulp te bieden. Iedere groep heeft een klassenouder. Deze kan worden ingeschakeld om hulpouders te regelen voor activiteiten. Daarnaast kunnen leerkrachten via SchouderCom om hulp vragen. U kunt zich dan direct bij de leerkracht opgeven.
De leerlingen krijgen 's morgens de gelegenheid brood of fruit te eten. Wilt u het fruit (vooral bij jongere kinderen) s.v.p. schoongemaakt meegeven? Het drinken (geen koolzuurhoudende drank) graag in goed afsluitbare bekers doen. De leerlingen mogen géén snoep mee naar school nemen. Ook zijn koeken met chocolade etc. niet “welkom”. Op woensdag is het in alle groepen “fruitdag”.
Op onze school zijn meerdere leerkrachten aangewezen als bedrijfshulpverlener. Er zijn altijd minstens twee leerkrachten aanwezig die in voorkomende gevallen EHBO verlenen. Op school wordt elk jaar een aantal keer geoefend met het ontruimingsplan. De school heeft een brand- en ontruimingsplan, wat in elk lokaal zichtbaar opgehangen is. Dit plan wordt jaarlijks getest. Daarna wordt de ontruimingsoefening met leerkrachten, leerlingen en zo nodig brandweerpersoneel besproken. Hierdoor weten we zeker dat we in geval van nood op een veilige en verantwoorde wijze de school kunnen verlaten.
Bewegingsonderwijs
De leerlingen in de groepen 1 en 2 krijgen regelmatig in het speellokaal bewegingsonderwijs. Zij mogen gymnastiekkleding dragen, maar moeten wel gymschoenen aan. Indien mogelijk, graag gemerkte schoenen met wreefband/klittenband. De leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 krijgen 2x per week les in sporthal “De Waterlelie”. Zij moeten tijdens de les sportkleding en sportschoenen dragen. Sportkleding bestaat uit een T-shirt, korte broek of bijv. een turnpakje. Géén lange sportbroek!
Buitenschoolse opvang
Lucas Batau werkt samen met verschillende aanbieders. U kunt als ouder zelf kiezen naar welke BSO uw kind gaat. De BSO haalt de leerlingen t/m groep 4 in de klas op. De leerlingen vanaf groep 5 verzamelen in de hal.
Contact
U kunt via ‘Schoudercom’ doorgeven dat uw kind ziek is of later komt. U kunt dit ook telefonisch communiceren.
U kunt de leerkracht mailen via ‘Schoudercom’, maar u kunt ons ook altijd telefonisch bereiken.
Bij de start van het schooljaar wordt u uitgenodigd om een kennismakingsgesprek met de leerkracht over uw kind te voeren. Aan de hand van een aantal vragen “bespreekt/introduceert” u uw kind en kunt u uw verwachtingen uitspreken. Uiteraard maakt u op deze manier ook kennis met de leerkrachten.
De leerlingen van groep 1-8 krijgen 2x per jaar een rapport (maart en juni). Hierin vermelden we de vorderingen in de ontwikkeling van het kind. Naast waarderingen over de vorderingen op leergebieden staan er ook opmerkingen over het functioneren en het gedrag van de leerlingen beschreven.
In november is er een oudergesprek over de voortgang. In maart vindt het 2e oudergesprek plaats. Deze gaat over het rapport. Het 3e oudergesprek (op basis van inschrijving) is eind juni, begin juli.
In juni/juli zijn de voorlopige adviesgesprekken voor groep 7. De leerkracht van groep 7 geeft hierin het voorlopige schooladvies. Hier zijn zowel de ouders als de leerling bij aanwezig. In januari vinden in groep 8 de definitieve adviesgesprekken plaats. Ook hier zijn de ouders en de leerlingen aanwezig.
De rapporten van de groepen 1-2 worden gemaakt met het leerlingvolgsysteem ‘Kijk!’. Hierin worden alle doelen beschreven die bij de leeftijd van de leerling horen en wordt gekeken in hoeverre de doelen zijn behaald.
De rapporten van groep 3-8 zijn woord- en cijferrapporten. Dit wil zeggen dat de vorderingen worden aangegeven met de cijfers (4 t/m 10) en letters: p-g-rv-v-m-o, die staan voor: prima-goed- ruim voldoende-voldoende-matig-onvoldoende.
Als er aanleiding voor is, neemt de leerkracht ook tussentijds contact op met ouders en nodigt hij/zij u uit voor een gesprek. Mocht u zelf behoefte hebben aan een gesprek, dan kunt u altijd na de lestijden terecht om met de betreffende leerkracht een afspraak te maken.
Alle informatie wordt via ‘Schoudercom’ gecommuniceerd. Iedere maand verschijnt er een nieuwsbrief met alle lopende zaken. Soms wordt er ook informatie tussen de maandelijkse nieuwsbrieven door naar de ouders gecommuniceerd als dit nodig is.
Als u gaat verhuizen kunt u zelf uw gegevens wijzigen in SchouderCom. U kunt de gewijzigde gegevens ook schriftelijk doorgeven via directie@lucasbatau.nl.
Extra zorg
Een meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals goed te reageren bij signalen van dit soort geweld. Bijvoorbeeld huisartsen, leerkrachten en medewerkers van jeugdinrichtingen. Sinds 1 juli 2013 zijn beroepskrachten verplicht zo'n meldcode te gebruiken bij vermoedens van geweld in huiselijke kring. Als team hebben wij op dit terrein een scholing gevolgd en we volgen het stappenplan van de meldcode. Onderdeel daarvan is dat wij altijd eerst contact opnemen met de betrokkenen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/inhoud/meldcode
De GGD voor kinderen in het basisonderwijs
De afdeling Jeugdgezondheidszorg van GGD regio Utrecht ondersteunt en adviseert ouders, kinderen en jongeren bij het gezond opgroeien. Daarom onderzoekt de GGD alle kinderen op verschillende leeftijden, om zodoende kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op tijd te signaleren. De GGD werkt nauw samen met andere professionals die zich inzetten voor de gezondheid, groei en ontwikkeling van de jeugd. Voor meer informatie over het werk van de GGD of voor het maken van een afspraak kunt u bellen naar 033–4600046. Kijk ook eens op onze website: www.ggdru.nl of mail naar jeugdgezondheidszorg@ggdru.nl
Geynwijs
Sinds 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de organisatie van zorg en ondersteuning aan ouderen, kinderen, jongeren en mensen met een beperking. De gemeente formuleert het beleid en de onafhankelijke Stichting Geynwijs voert het uit. Geynwijs kent een onafhankelijke Stichting met professionals die werkzaam zijn in wijkteams en Geynwijspunten in de wijk. De Geynwijspunten kunnen verwijzen naar stichtingen en/ of andere organisaties die u kunnen ondersteunen. De intern begeleider van de school kan u ook verwijzen naar een Geynwijspunt om daar in gesprek te gaan over de juiste zorg voor uw kind. Vroeger ging deze verwijzing via de huisarts, nu verloopt deze via stichting Geynwijs. Ook voor dyslexie heeft u stichting Geynwijs nodig. De IB'er van de school kan u bijstaan in het traject met Geynwijs als deze betrekking heeft op een leerling. Meer informatie is te vinden op www. Geynwijs.nl of een mail sturen naar info@geynwijs.nl
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Vragen over school, vriendschappen, eten, gezondheid, opvoeding, pesten of geld? Het CJG wil meedenken met vragen rondom opgroeien en opvoeden. Zowel ouders als jongeren en kinderen kunnen een beroep doen op het CJG. In het CJG werken het Consultatiebureau, Jeugdgezondheidszorg 4-19 jaar van GGD regio Utrecht en het maatschappelijk werk nauw met elkaar samen. Elke gemeente heeft een eigen CJG. Informatie over opgroeien en opvoeden staat op https://www.opvoeden.nl/basisschoolkind/ .
Op onze school bieden we zoveel mogelijk hulp binnen de groep, met ondersteuning van de Intern Begeleider (IB'er). Hiertoe worden leerlingen systematisch besproken in een groepsgesprek. De Intern Begeleider heeft 3x per jaar met iedere groepsleerkracht zo’n gesprek. In dit gesprek worden afspraken gemaakt met de groepsleerkracht over de aanpak en begeleiding van de kinderen. De Intern Begeleider (IB'er) maakt van iedere leerling die besproken wordt een kort verslag. De afspraken waarmee de leerkracht het kind binnen de groep extra hulp kan bieden worden in het groepsplan opgeschreven.
Als er meer hulp nodig is, neemt de leerkracht contact op met de ouders. Er kan dan een pedagogisch-didactisch onderzoek door de IB'er gedaan worden. Er wordt een verslag van het gesprek gemaakt en na ondertekening door ouders en Intern Begeleider komt het verslag digitaal in het dossier van de leerling. De Intern Begeleider kan ook hulp vragen aan instanties buiten de school, zoals de Schoolbegeleidingsdienst, het Speciaal Basisonderwijs (SBO), GGD, Logopedie etc. Ook kan de Intern Begeleider de collegiale consultant van het samenwerkingsverband inschakelen om mee te denken (MDO). Samen met ouders wordt gekeken naar de meest passende vorm van hulp of onderzoek.
Klachtenregeling
In de schoolgids staat wat u kunt doen. U kunt altijd een gesprek aanvragen met de leerkracht of de directie.
Leerplicht / Verlof
Schoolverzuim
Indien een kind door ziekte of een andere reden verhinderd of verlaat is, moet de ouder/verzorger de school hiervan ’s morgens tussen 08.00 en 08.30 uur telefonisch op de hoogte brengen. Moet uw kind verzuimen wegens bezoek aan dokter, tandarts of specialist dan verzoeken wij u dat eveneens te melden aan de leerkracht. De school zal contact opnemen indien het kind zonder afmelding afwezig is. Leerlingen van wie de afwezigheid niet aan ons wordt doorgegeven, vallen onder ongeoorloofd schoolverzuim en zullen daarom moeten worden doorgegeven aan de leerplichtambtenaar, anders loopt de school het risico om een boete te krijgen. Gedurende de schoolloopbaan van het kind dient de school elke vorm van afwezigheid van het kind bij te houden.
Verlofregeling
Voor verlof in verband met familieomstandigheden verzoeken wij u contact op te nemen met de directie. Een schriftelijke vastlegging door middel van het verzuim aanvraagformulier is vereist.
Regels in geval van vakantie
Deze extra vakantie mag niet langer duren dan 10 schooldagen en níet samenvallen met de eerste twee weken van het nieuwe schooljaar. U kunt van deze regeling maar één keer per schooljaar gebruikmaken. Een verzuim aanvraagformulier voor het vakantieverlof kunt u krijgen bij de directie en dient uiterlijk zes weken voor de verlangde periode te worden ingediend. Mocht uw verzoek worden afgewezen, dan bestaat de mogelijkheid tot het maken van bezwaar. Op de website van leerplicht Nieuwegein staat hoe u dit kunt doen.
Belangrijk in verband met het aanvragen van vakantieverlof is dat de directeur van de school zich ook moet houden aan de leerplichtregels. Anders begaat zij een strafbaar feit. Dit betekent dat (vermoedelijk) ongeoorloofd verzuim gemeld dient te worden. Het is dan na de melding aan de leerplichtambtenaar welke (evt.) sanctie volgt.
Onderwijsaanbod
Ook de “kleine burger” moet zich betrokken voelen bij en verantwoordelijk zijn voor zijn omgeving. Hierbij spelen kennis over de rol van burgers in Nederland en Europa een rol. Van groot belang ook is het beheersen van de Nederlandse taal, een voorwaarde voor een goede onderlinge communicatie tussen leerlingen onderling en tussen leraren en leerlingen. Wij zien burgerschap niet als een apart vak, maar als een manier van met elkaar omgaan, waarbij de leerlingen worden uitgedaagd na te denken over hun rol als burger in de samenleving. We staan dagelijks op verschillende manieren stil bij de ontwikkeling van actief burgerschap. Dit gebeurt o.a. tijdens de lessen levensbeschouwelijke vorming, wereldoriëntatie en sociaal-emotionele vorming. Maar ook door het kijken naar afleveringen van Koekeloere, Huisje boompje beestje, Klokhuis, SchoolTV en het Jeugdjournaal en naar aanleiding hiervan gesprekken met de leerlingen te voeren.
Op Lucas Batau werken wij met de eindtoets ‘Route 8’. Hier werken wij vanaf groep 1-2 naartoe. In groep 8 wordt hier specifiek naartoe gewerkt.
Wij werken met Crea-circuits om het culturele programma (CMK) vorm te geven. Ieder jaar staan er 3 rondes van 4 weken (1 les per week) op de planning. We nemen ook deel aan het “Kunstmenu” vanuit de gemeente. Dit is opgezet om kinderen van basisscholen nog meer in contact te brengen met kunst en cultuur. Kinderen maken kennis met vormen van dans, toneel, literatuur, film, beeldende kunst en muziek door het bezoeken van het theater, tentoonstellingen en de bioscoop. De Stichting Kunst Centraal begeleidt deze projecten.
Vanaf groep 1 werken de leerkrachten met een digibord. Ook leren de leerlingen vanaf groep 1 omgaan met een Chromebook. Vanaf groep 6 worden de methodes van rekenen, taal en spelling vervangen door ‘Snappet’. De leerlingen maken hun werk dan op een Chromebook. In groep 8 leren de leerlingen ook hoe zij een website moeten maken.
Groep 8 gaat drie dagen op kamp. We maken al jarenlang gebruik van de accommodatie “Buitenzorg” in Baarn.
Om het jaar organiseren wij een sponsorloop. De opbrengsten zijn óf voor een goed doel óf voor een schoolwens. Het goede doel dat daarmee wordt gesteund wisselt.
Mediawijsheid is een terugkerend onderwerp gedurende het schooljaar. Ook in onze methode ‘Kanjertraining’ komt dit aan bod.
Aan het einde van groep 8 voeren de leerlingen aan alle klassen en hun eigen familie een musical op. Iedere leerling krijgt een passende rol in de musical.
Eens per jaar worden er schoolfoto's gemaakt. De fotograaf maakt van iedere groep een klassenfoto en individuele foto’s van iedere leerling. Voor zover van toepassing ook een "broer-zus"-foto. Als u wilt, kunt u de gemaakte foto's kopen. Hiertoe bestaat geen verplichting! Via de nieuwsbrief wordt u over de datum geïnformeerd.
Eenmaal per jaar gaan we op schoolreisje. De schoolreiscommissie zoekt een leuke bestemming uit. De groepen 1-2, de groepen 3-4 en de groepen 5-7 hebben een bestemming aangepast op de verschillende leeftijden van de leerlingen.
Jaarlijks organiseren we met alle leerlingen een grote schoolsportdag. Deze dag wordt gehouden op een vrijdag in het voorjaar. We vragen veel ouderhulp tegen die tijd om de dag te laten slagen. De kinderen van alle groepen doen mee aan verschillende sportactiviteiten. Omdat dit een hele organisatie is en we veel ondersteuning nodig hebben om de dag te organiseren, benaderen we alle ouders met het verzoek om een actieve bijdrage te leveren in de vorm van begeleiding of spelleiding.
Ook de Koningspelen vinden elk jaar op Lucas Batau plaats.
Wanneer een leerling jarig is, mag hij/zij de kinderen van de eigen groep en alle leerkrachten trakteren. Hij/zij mag ook de ‘klassen rond’. De jarige krijgt een verjaardagskaart, waarop de leerkrachten hun naam zetten. De ouders van de jarige in groep 1-2 mogen bij de viering in groep aanwezig zijn.
Organisatie
Zodra de formatie rond is, krijgen alle ouders bericht via ‘Schoudercom’. Dit is meestal in juni.
Tijdens de informatieavond wordt besproken wat er aan bod komt in het komende jaar en wat er van de ouders en de kinderen wordt verwacht.
De klassenouders helpen vaak met uitjes, feesten ed. Zij helpen vaak de leerkracht met het zoeken van hulpouders bij bepaalde activiteiten.
De groepsleerkrachten dragen zorg voor de dagelijkse gang van zaken voor het onderwijs aan kinderen. De Intern Begeleider besteedt een gedeelte van de week aan taken rond extra zorg voor leerlingen. De directeuren zijn verantwoordelijk voor de totale organisatie waaronder het onderwijsinhoudelijke beleid, het personeelsbeleid en de algemene en financiële administratie van de school.
De medezeggenschapsraad (MR) behartigt de belangen van de ouders en het personeel op onze school. Ze adviseert over en stemt in met het beleid van de school. Het is de ‘formele’ gesprekspartner van de schooldirectie; dit is wettelijk verplicht. De MR bestaat uit vier leerkrachten en vier ouders/verzorgers. De zittingstermijn van MR-leden is drie jaar en kan daarna met nog eens drie jaar worden verlengd. Eens in de drie jaar worden er, indien nodig, openbare verkiezingen gehouden. Vergaderingen van de MR zijn openbaar.
Lucas Batau is ook vertegenwoordigd in de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). De GMR behartigt het gemeenschappelijke belang voor alle scholen binnen de stichting Trinamiek. In deze raad worden de zaken besproken die schooloverstijgend zijn (zoals het bestuurs- formatieplan, Arbobeleid, etc.).
Wilt u na deze korte uitleg meer weten over de MR, dan kunt u altijd informeren bij een van de zittende MR-leden of bij de directie. De namen van de MR-leden vindt u in hoofdstuk 9 van de schoolgids. De MR is via de mail te bereiken: mr@lucasbatau.nl
Overig
Hoewel er bij de school een redelijk aantal fietsenrekken staat, verzoeken wij u zeer dringend uw zoon of dochter zoveel mogelijk lopend naar school te laten gaan. Het is (uit oogpunt van veiligheid) niet toegestaan op de speelplaats te fietsen of te steppen.
De landelijke organisatie “Leergeld” is ook in Nieuwegein actief. Deze stichting wil schoolgaande kinderen steunen die, ten gevolge van een onvoldoende gezinsinkomen, niet of nauwelijks kunnen deelnemen aan schoolse en buitenschoolse activiteiten. In steeds meer gezinnen is het niet haalbaar om de kinderen mee te laten doen met sportclubs of muziekles. Ook de kosten die de school met zich meebrengt (ouderbijdrage, kampbijdrage) zijn soms niet op te brengen.
De Stichting Leergeld vindt dat alle kinderen van 4 tot 18 jaar mee moeten kunnen doen. Daarom biedt zij ook de helpende hand. Dat kan in de vorm van een verwijzing naar wettelijk voorliggende voorzieningen, maar ook in de vorm van een voorschot, gift of renteloze lening. Wilt u meer weten? U kunt bellen met: 030 – 630 54 25 Stichting Leergeld behandelt uw aanvraag in alle vertrouwelijkheid!
Schoolarts
Elk kind maakt een grote lichamelijke en geestelijke ontwikkeling door. De afdeling jeugdgezondheidszorg van de GGD regio Utrecht begeleidt de gezondheid, groei en ontwikkeling van schoolkinderen. In groep 2 en 7 van de basisschool worden de kinderen en hun ouders uitgenodigd voor onderzoek (o.a. ogen- en gehoortest) op school door de assistent(e) jeugdgezondheidszorg. Ook als het kind niet in groep 2 of groep 7 zit, kan er contact opgenomen worden met de GGD, bijvoorbeeld als er vragen zijn over inentingen, de gezondheid of de ontwikkeling van het kind.
In het jaar dat het kind negen jaar wordt, krijgen ouders/verzorgers een oproep om het kind te laten vaccineren. Kinderen krijgen twee vaccinaties. De DTP prik tegen difterie, tetanus en polio en de BMR-prik tegen bof, mazelen en rode hond. Meer informatie: www.ggdru.nl of mail naar jeugdgezondheidszorg@ggdru.nl
Schooltijden
Groep 1 t/m 8
maandag 08.30 - 14.30 uur
dinsdag 08.30 - 14.30 uur
woensdag 08.30 - 12.30 uur
donderdag 08.30 - 14.30 uur
vrijdag 08.30 - 14.30 uur
De deuren gaan om 08.20 uur open. Bij slecht weer staan de deuren eerder open. Wij vragen u om bij de klassendeur afscheid te nemen en zo min mogelijk mee de klas in te gaan. Dan kunnen de kinderen in alle rust naar hun eigen plaats gaan.
Nadrukkelijk verzoeken wij u op tijd te komen, zodat de lessen ongestoord kunnen aanvangen. Na schooltijd kunt u altijd de klas binnenlopen voor een praatje of om werk van uw kind te bekijken.
U vindt het vakantierooster op de website onder 'praktische info'.
Voortgezet onderwijs
In groep 7 ontvangen de leerlingen een voorlopig schooladvies. Dit advies komt voort uit observaties van de leerkrachten, methodetoetsen en Citotoetsen. In samenspraak met de intern begeleider komt het advies tot stand. Er zijn verschillende vormen van voortgezet onderwijs. Hierover worden de ouders/verzorgers door Lucas Batau geïnformeerd. In november is er een voorlichtingsavond voor de ouders die een schoolkeuze moeten maken. Een gastspreker van het Voortgezet Onderwijs en de leerkrachten van groep 8 vertellen wat ze doen om leerlingen en ouders zo goed mogelijk te begeleiden bij het maken van de schoolkeuze. In januari vinden er individuele gesprekken plaats tussen de leerkracht en ouders over het meest geschikte type onderwijs voor het kind en de procedure van aanmelding. Ook krijgen ouders, als zij dat wensen, folders van de verschillende scholen. Daarnaast worden in groepsverband bezoeken afgelegd aan enkele scholen voor Voortgezet Onderwijs.
2016-2017 | 40 lln. | 2017-2018 | 31 lln. |
Praktijkonderwijs | 0 | Praktijkonderwijs | 0 |
LWOO | 2 5% | VMBO BBL-KBL LWOO | 0 |
VMBO BBL-KBL | 1 2.5% | VMBO BBL-KBL | 2 6.5% |
VMBO KBL-TL | 8 20% | VMBO KBL-TL | 1 3.2% |
VMBO GL | 2 6.5% | ||
VMBO TL-Tweetalig MAVO | 1 2.5% | VMBO TL-Tweetalig MAVO | 0 |
VMBO TL-HAVO | 13 32.5% | VMBO TL-HAVO | 5 16.1% |
Tweetalig MAVO-HAVO | 4 12.9% | ||
HAVO-VWO | 11 27.5% | HAVO-VWO | 6 19.4% |
Tweetalig HAVO-VWO | 1 2.5% | Tweetalig HAVO-VWO | 3 9.7% |
VWO-GYMNASIUM | 0 | VWO-GYMNASIUM/ATHENEUM | 4 12.9% |
Tweetalig VWO | 3 7.5% | Tweetalig VWO-GYMNASIUM/ATHENEUM | 4 12.9% |
Aan het einde van elk schooljaar nemen wij afscheid van de kinderen uit groep 8. Zij sluiten daarmee meestal een periode van 8 á 9 jaar op Lucas Batau af. Het afscheid gaat gepaard met een kamp en een afscheidsmusical.
In de maanden daarvoor hebben de ouders en kinderen al een nieuwe school gezocht. Op basis van hun vervolgadvies komen de kinderen meestal in een brugklas terecht van een van de hieronder vermelde scholen. Via www.scholenopdekaart.nl kunt u bekijken naar welke vorm van vervolgonderwijs onze leerlingen de afgelopen jaren zijn verwezen.
De meeste scholen kennen gemengde brugklassen. Na één of (meestal) twee jaar wordt een uiteindelijke afdeling gekozen.
- Het Cals College in IJsselstein voor de afdelingen VMBO, HAVO en VWO.
- Het Anna van Rijn College in Nieuwegein voor de afdelingen (T)VMBO, (T)MAVO, (T)HAVO, (T)VWO, en (T)Gymnasium.
- Het Cals College in Nieuwegein voor de afdelingen HAVO en VWO, TVWO (tweetalig Engels-Nederlands) en Gymnasium.
- Het Oosterlicht College in Nieuwegein voor de afdelingen VMBO, HAVO, VWO en Gymnasium.
- Andere regionale scholen; zoals het Wellant College in Montfoort (agrarisch onderwijs, afdeling VMBO) en het Oosterlicht in Vianen (VMBO, HAVO en VWO).
T = tweetalig onderwijs Nederlands-Engels
Per jaar zien wij verschillen in het aantal kinderen per school en per afdeling.
Binnen het VMBO (Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs) onderscheiden we de volgende afdelingen:
- BBL = Basis Beroepsgerichte Leerweg
- KBL = Kader Beroepsgerichte Leerweg
- GL = Gemengde Leerweg
- TL = Theoretische Leerweg
Voor leerlingen die bij het volgen van een van de leerwegen (tijdelijk) ondersteuning nodig hebben, is er het leerwegondersteunend onderwijs (LWOO). De leerlingen in het LWOO krijgen extra (orthopedagogische of orthodidactische) hulp. Deze extra hulp duurt 2 jaar en bestaat voornamelijk uit een kleinere klassensamenstelling en minder verschillende docenten voor de vakgebieden (de mentor geeft meerdere vakken aan de leerlingen). De kinderen halen uiteindelijk wel hetzelfde diploma als de kinderen die in de reguliere stroom worden geplaatst. Landelijk gezien gaat ruim 60% van de kinderen naar één van de VMBO-afdelingen en gaat de rest naar een afdeling HAVO, HAVO-VWO of (T)VWO.
De leerkrachten sturen een overdracht in de vorm van een onderwijskundig rapport naar de nieuwe school.
Ouders/verzorgers worden altijd geïnformeerd over de onderwijskundige rapporten die aan andere instellingen worden verstrekt.